El pot de la calma ens serveix bàsicament com a metàfora visual.

El podem utilitzar per gestionar totes aquelles emocions i sensacions que ens “remouen” l’interior: quan sentim que hi ha molt soroll a dins o rebombori, com si hi hagués una tempesta. L’eina és, doncs, la materialització de la metàfora i ens ajuda a passar de l‘estat de rebombori (tota la purpurina amunt i avall) a un estat més seré on hi veiem més clar (la purpurina al fons).

PREMISA: No és un càstig! [súper important!]

El pot de la calma no és un càstig i mai l’hem d’utilitzar com a tal.
Si ho féssim, espatllaríem el recurs, com si utilitzem un raspall de dents per netejar la brutícia entre les rajoles. Ens pot funcionar però llavors no ens hi podem rentar les dents. Així que, si l’has utilitzat com a càstig ja saps què et toca: treballs manuals! ;)

COM L’UTILITZEM?

Abans de posar en acció el pot de la calma en situacions tenses el presentem. Un moment que estiguem tranquils, ensenyem el recurs i mirem la purpurina com es mou. És molt recomanable també fer el nostre propi ( si som més d’una persona que el volem utilitzar, cadascú pot tenir el seu o fer-lo conjuntament).

1. Desviar l’atenció
La primera intenció és desviar la seva atenció d’allò que l’ofusca i no compren cap als patrons i moviments del líquid. Acompanyant l’acció d’un to amable.

2. Respiració serena
Acompanyem l’infant a respirar abdominalment (probablement li surti millor que a nosaltres mateixos aquest tipus de respiració). Anirem focalitzant l’atenció de l’infant en l’objecte aconseguint així que es calmi.

3. Presa de consciència
A poc a poc anirem fent conscient a l’infant de la relació que hi ha entre aclarir la ment, tenir cura de la respiració i la reducció de la por, l’estrès i l’ansietat.

Amb el temps, és molt probable que utilitzi l’eina ell/a sol, però cal tenir en compte que és un recurs que requereix l’acompanyament de l’adult i cert reforç. Si el primer dia aconseguim que mirin una mica la purpurina com baixa, fantàstic! Li podem dir: Molt bé!, que bé que ho estàs fent!, i posar-li la mà a l’esquena o agafar-li l’espatlla (gests que ens reconforten).

Així, doncs, utilitzant aquesta eina ajudem als infants a transmetre una ordre inconscient al cervell: cal disminuir l’agitació [concentrant-se en la caiguda de la purpurina el cervell deixa de trobar funcional l’agitació]. Recorda que cada infant és únic i respon de manera diferent davant el món per això, com qualsevol altre aprenentatge, requereix pràctica. No us desanimeu! Amb aquesta eina ajudeu als infants a crear un patró de regulació emocional fantàstic!